Kdo byl Bada Shanren (八大山人)a jak číst jeho obrazy?

02.12.2025

Když se člověk poprvé setká s obrazy malíře Bada Shanren (八大山人),

může mít pocit, že jde o něco "jednoduchého":

• pár tahů štětce,

• velké bílé plochy papíru,

• zvláštní ptáci s vypoulenýma očima,

• ryby, lotosy, kameny, někdy zvláštní tváře.


Teprve když se na ně díváme déle a známe něco z jeho života,

začne se objevovat skrytý svět – humor, smutek, vzdor, ticho i šílenství v jednom.


1. Kdo byl Bada Shanren?


Bada Shanren žil v 17. století, v období pádu dynastie Ming

a nástupu dynastie Qing.

• Narodil se jako potomek císařské rodiny dynastie Ming.

• Když Mingové ztratili moc, mnoho členů rodu se ocitlo v ohrožení.

• Bada Shanren se stal mnichem, žil v ústraní,

část života prožil v tichu, bolesti a vnitřním konfliktu.


Říká se, že někdy působil až "šíleně" –

smál se i plakal, psal zvláštní znaky,

byl zároveň velmi kultivovaný i hluboce zraněný člověk.


Jeho jméno "Bada Shanren" je uměleckým jménem,

někdy se vykládá i jako hra se slovy a znaky,

která mohou obsahovat skryté významy a ironii.


Podle některých historických pramenů

bylo po pádu dynastie Ming mnoho členů jeho rodu zabito –

mluví se dokonce o více než dvou stech příbuzných.


Tato zkušenost ztráty rodiny,

pádu celé dynastie a jistoty, do které se narodil,

musela zanechat hlubokou stopu v jeho duši.


Když si uvědomíme, že za jednoduchým obrazem ryby, ptáka nebo lotosu

stojí člověk, který zažil takovou tragédii,

začneme možná jeho ticho, ironii i zvláštní "šílenství" v obrazech číst jinak.



2. Proč jsou jeho obrazy tak zvláštní?


Na první pohled:

• hodně prázdného papíru,

• motiv někdy nakloněný,

• tváře nebo zvířata s velikýma očima,

• skoro "dětská" zjednodušenost.


Ale v čínské tradici je prázdné místo stejně důležité jako to namalované.


U Bada Shanrena prázdno často působí jako:

• ticho po velké ztrátě,

• místo, kde se odehrává něco neviditelného,

• prostor pro dech a zamyšlení.


Jeho čára bývá:

• někdy křehká, jindy velmi rozhodná,

• s jemným humorem, ale zároveň ostrá jako nůž.


Jeho málo barev a jednoduché tvary nejsou "chudé" –

je to spíš druh destilace:

vynecháno je vše, co není podstatné.



3. Jak se dívat na jeho obrazy?


Když se setkáte s obrazem Bada Shanrena,

můžete zkusit několik jednoduchých kroků:


a) Vzdálenost a čas


Nestát u obrazu jen pár vteřin.

• Nejprve se podívejte z dálky –

vnímejte celkový pocit: je spíš tichý, ironický, smutný, hravý?

• Pak se pomalu přibližte a sledujte detaily:

tvar očí, úhel hlavy, směr pohledu, čáru zobáku či ploutve.


Bada Shanren často maluje tak,

že jediný detail nese silný výraz –

například:

pták, který se tváří jako filozof, nebo ryba, která se dívá "někam jinam".



b) Výraz očí


Jeho oči jsou slavné 


Často jsou:

• velké,

• kulaté nebo oválné,

• široce otevřené,

• někdy vypadají trochu "šíleně" nebo ironicky.


Někdy to může působit komicky,

ale zároveň je v tom napětí:

• postava, která všechno vidí, ale mlčí,

• zraněný vtip, vnitřní křik, otázka bez odpovědi.


Můžete se ptát:


"Na co se tato bytost dívá?

Vidí svět jako absurdní? Nebo se dívá dovnitř do sebe?"



c) Prázdný prostor


V evropském umění je často snaha "vyplnit plochu".

U Bada Shanrena je naopak prázdnota aktivní součást obrazu.


Zkuste si položit otázku:

• "Kde končí tento motiv? Co zůstává neřečeno?"

• "Je prázdno voda, mlha, ticho, vzdálenost… nebo vnitřní prázdnota?"


Mnozí vnímají jeho prázdné prostory jako echo ticha po pádu dynastie,

po ztrátě rodiny, postavení, jistoty.

Je to ticho člověka, který viděl konec jednoho světa.



4. Humor, ironie a skrytý vzdor


Na první pohled mohou jeho ptáci nebo ryby působit legračně,

ale často v nich cítíme hořký humor.


Bada Shanren žil v době,

kdy mluvit přímo o politice nebo nesouhlasu bylo nebezpečné.

Mnoho věcí tedy říkal nepřímo –

skrze:

• výběr motivu,

• způsob, jak se tvář zvířete dívá,

• zvláštní, přerušené nebo "rozpadlé" nápisy.


Jeho obrazy mohou být chápány jako:

• osobní deník,

• meditace mnicha,

• tichý protest člověka, který prožil pád své dynastie.



5. Jeho život a jeho malba – jedno tělo


U některých malířů existuje velká vzdálenost mezi jejich životem a dílem.


U Bada Shanrena se tyto dvě věci téměř nedají oddělit:

• šlechtický původ a pád

• vstup do kláštera

• duševní otřesy, osamělost

• hluboká znalost kaligrafie, poezie a malby

• zvláštní humor a ironie


To vše se slévá do jednoho rukopisu:

čára je někdy jako smích, jindy jako vzlyk,

postavy a zvířata jsou jako masky,

za kterými je skutečný člověk, který mlčí.


Když se díváme na jeho obrazy,

nedíváme se jen na "hezké motivy" –

díváme se na zhuštěné emoce a zkušenost jednoho života.



Někdy se říká, že i jeho podpis nese skrytý výraz –

znaky, které používá jako jméno "Bada Shanren",

se v některých podobách dají číst tak,

že připomínají tvář, která se směje i pláče zároveň.


Jako by i v podpisu bylo něco "kruto-směšného" –

smích, který je blízko k slzám,

a tiché zoufalství, které se schovává za ironií.


I proto někteří lidé říkají,

že Bada Shanren je tak trochu "čínský Van Gogh" – umělec s mimořádnou citlivostí, poznamenaný vnitřním napětím a bolestí,

který svou osobní tragédii proměnil v velmi silnou,

jedinečnou malbu.


6. Proč je Bada Shanren důležitý pro dnešního diváka?


I když žil před několika staletími v Číně,

mnoho lidí dnes v jeho obrazech cítí blízkost:

• člověk, který ztratil starý svět a musí žít v novém, cizím pořádku;

• umělec, který se snaží zachovat vnitřní svobodu,

i když navenek musí mlčet;

• bytost, která se směje, aby neplakala.


Jeho jednoduchost a výraznost

může být pro dnešního člověka velmi současná:

• umí říct hodně, málo prostředky,

• nechává prostor pro ticho a vnitřní dialog diváka.



7. Jak může jeho dílo inspirovat malíře dnes?


Pro nás, kdo se učíme čínskou malbu, může být Bada Shanren:

• učitel zjednodušení – co všechno lze vynechat;

• učitel výrazu – jak mnoho může říct jeden pohled, jedna čára;

• učitel odvahy – nebát se prázdna, divnosti, nedokonalosti.


Místo "správné, realistické malby" nás vede k otázce:


"Co tímto obrazem skutečně chci sdělit?

A co se odehrává za motivem, v tichu?"



Závěrem


Když se příště setkáte s obrazem Bada Shanrena,

zkuste se nedívat jen na to, co je "nakreslené".


Zeptejte se v tichu:

• Kdo se na mě dívá?

• Jaký svět zmizel za touto prázdnotou?

• Je v tom smích, pláč, nebo obojí?


Možná ucítíte,

že se díváte do očí nejen zvláštnímu ptákovi,

ale i jednomu lidskému osudu,

který dokázal proměnit bolest v malbu plnou hloubky a jemného humoru.