Shitao (石涛)- mnich, který znovu vynalezl krajinu
Shitao (石涛, 17.–18. století) byl malíř, mnich a myslitel, který se narodil jako potomek dynastie Ming.
Když Mingové padli a k moci nastoupila nová dynastie, ztratil nejen své postavení, ale i svůj "původní svět". Jako mnoho jiných se uchýlil do kláštera a přijal jméno "Kuguo Heshang" – "mnich Hořké tykve". Hořkost dějin se u něj spojila s velkou vnitřní energií a svobodou v malování.
⸻
Krajina jako vnitřní svět
Na první pohled jsou jeho obrazy "jen" krajiny – hory, skály, stromy, cesty, mlhy.
Ale pro Shitoa krajina nebyla jen opis přírody.
Byla to podoba vnitřního světa:
• hory jako síla a stálost,
• cesty jako hledání a putování,
• mlha a prázdno jako místo, kde se může ztratit i znovu najít lidská duše.
Často cestoval, poznával různá místa, ale to nejdůležitější se odehrávalo vevnitř:
přetvářel krajinu tak, aby nesla jeho vlastní pohled, nejen "správné" tvary.
⸻
"Jedna čára" jako vesmír
Shitao byl také teoretik. Ve svých textech o malbě mluví o tom, že celý obraz se rodí z "jedné čáry" (一画).
V té jediné čáře se může objevit:
• rytmus hory,
• proud vody,
• váha kamene,
• dech člověka, který drží štětec.
Nejde o mechanické napodobení skutečnosti, ale o živou stopu – gesto, ve kterém je přítomný malíř
celým svým tělem i duší.
Proto jeho krajiny často vypadají velmi svobodně:
• čáry jsou někdy rozbité, trhané,
• jindy plynou jako voda,
• kompozice může být odvážná, asymetrická,
• některé části jsou jen naznačené.
Pro dnešního diváka může být Shitao překvapivě blízký modernímu "expresivnímu" nebo "abstraktnímu" umění.
⸻
Proti pravidlům, pro živost
Žil v době, kdy existovalo mnoho pravidel, škol a "správných způsobů" malby.
On sám však často kritizoval slepé následování tradice,
pokud v ní chybí živost a osobní zkušenost.
Podporoval myšlenku, že malba má vycházet z vlastního vidění a vlastní cesty:
Nestačí kopírovat mistry. Je potřeba jít do hor, dívat se, dýchat, a pak nechat ruku, aby našla svou vlastní čáru.
Shitao a Bada Shanren bývají dnes často zmiňováni vedle sebe. Ne proto, že bychom měli mnoho dochovaných zpráv o jejich osobním přátelství, ale proto, že sdíleli podobný osud a vnitřní téma.
Oba byli spojováni s rodem dynastie Ming,
oba prožili její pád,
oba se uchýlili k mnišskému životu a k malbě.
Zatímco Shitao hledal svobodu v odvážných krajinách a ve svých textech o malířství,
Bada Shanren skryl bolest a ironii do černobílých zkratek, velkých očí ptáků a ryb a do rozlehlého ticha prázdných ploch papíru.
Možná spolu v běžném životě netrávili mnoho času. Ale jejich obrazy působí, jako by mezi nimi probíhal tichý rozhovor – o ztraceném světě, o vnitřní svobodě a o tom, jak lze žít dál, když se vše kolem změnilo.
⸻
Proč je Shitao zajímavý pro dnešního člověka?
Shitao propojuje několik rovin:
• prožil pád jednoho světa a přechod do nového pořádku,
• hledal útočiště v klášterech, horách a malbě,
• dokázal spojit hlubokou tradici s velkou osobní svobodou.
Pro dnešního diváka může být inspirací:
• jak žít v době velkých změn, aniž bychom se vzdali vlastní citlivosti;
• jak použít umění ne jen k "hezky vypadá", ale jako cestu, jak si uspořádat vnitřní svět;
• jak se nebát prázdna v obraze – i v životě – a vnímat ho jako prostor pro nový dech.
⸻