Jsou čínské papíry stejné jako evropské akvarelové papíry

Lze čínskou malbu malovat na akvarelový papír?

Krátká odpověď zní: nejsou stejné – a většinu čínské malby není možné správně malovat na evropský akvarelový papír. Důvod spočívá v tom, že oba druhy papíru mají úplně jinou funkci, strukturu a historii.
 

1) Jaký je rozdíl mezi čínským papírem a akvarelovým?

Čínský papír (宣纸, xuanzhi)

  • extrémně lehký, tenký
  • velmi savý (u "shengxuan" až okamžitě pije inkoust)
  • povrch je měkký, vláknitý, snadno reaguje na dotyk štětce
  • není lisovaný, není lepený želatinou
  • má vysoký obsah rostlinných vláken (kůra santalovníku, rýžová sláma…)
  • určený přímo pro inkoust – ne pro vodovou barvu drženou na povrchu

Čínský papír funguje jako živý materiál:

inkoust do něj teče, dýchá, šíří se, vytváří stopu podle energie tahů.

Evropský akvarelový papír

  • silně lisovaný, často několikrát
  • povrch je tvrdší, stálý
  • obsahuje lepidlo (želatina) → barva zůstává na povrchu
  • akvarel se rozpouští, vrství, opravuje
  • barva se kontroluje pomalu a přesně

Evropský papír je navržený pro to, aby:

barva seděla na povrchu, nerozbíhala se a dala se opravovat.


2) Proč čínská malba nejde dobře dělat na akvarelový papír?

Důvody jsou tři:

① Inkoust se nešíří → ztratí se duch čínské malby

Malba xieyi 写意 je založena na tom, že inkoust žije v papíru:

rozpíjí se, dýchá, mění intenzitu.

Na akvarelovém papíru se inkoust chová mrtvě – pouze sedí na povrchu.

② Tah štětce není "živý"

Na evropském papíru tah kopíruje jen přesný tvar štětce.

Na čínském papíru tah zanechá i "duši":

sílu ruky, rychlost, těžiště, vlhkost.

③ Nedají se vytvořit tradiční efekty

  • suchý inkoust(干笔)
  • mokrý inkoust(湿笔)
  • "létající bílá"(飞白)
  • gradace tónů v jednom tahu
  • okamžité přechody světlo–tma

Na akvarelovém papíru tyto efekty buď nevzniknou, nebo vypadají nepřirozeně.


3) A co jemná detailní malba gongbi? Lze tu dělat na evropský papír?

Teoreticky je možné:

  • protože gongbi používá ostřejší linii
  • a barva se méně rozpíjí

Ale výsledek nebude vypadat tradičně.

Proč?

  • evropský papír je tvrdý → štětec klouže jinak
  • barva zůstává "na povrchu" → chybí průsvitný, měkký tón čínské barvy
  • linie je ostře rozbitá, ne hladce plynulá jako na shuxuan 熟宣

Takže:

Gongbi lze dělat na akvarelový papír, ale nebude to působit jako čínská malba.


4) Lze naopak malovat akvarel na čínský papír?

Ano – ale výsledek vypadá úplně jinak než evropský akvarel.

Na shengxuan 生宣:

  • barva se okamžitě rozteče
  • nejde vrstvit
  • nejde opravovat
  • každý tah je definitivní

Malba připomíná spíše inkoustový experiment, ne akvarel.


5) Shrnutí – jednoduché a praktické

✔ Xuan paper ≠ akvarelový papír

✔ Každý má úplně jinou funkci

✔ Čínská malba se přesně chová jen na čínském papíru

✔ Akvarel se přesně chová jen na evropském papíru

Nejde to zaměnit bez ztráty charakteru.