Galerie Yiye Yixin
Studijní kopie podle čínských mistrů
Na této stránce jsou vybrané studijní kopie – obrazy, které jsem vytvářela podle děl významných čínských malířů různých období. Je to můj způsob, jak se učit z tradice:
krok za krokem následovat tahy štětce starých mistrů a skrze jejich kompozice a styl lépe porozumět duchu čínské malby.
17. století – pozdní období, výraznější rukopis
"Dva hlasové jedné doby: Bada Shanren a Shitao"
Bada Shanren a Shitao žili ve stejné bouřlivé době – po pádu dynastie Ming, kdy mnozí vzdělanci a malíři ztratili nejen postavení, ale i svůj "vnitřní svět".
Oba byli spojováni s rodem Mingů, oba nějakým způsobem utekli do kláštera, oba proměnili bolest z pádu starého světa v mimořádně osobitou malbu.
Zatímco u Shitaa vidíme odvážné, svobodné krajiny a silnou touhu znovu definovat malířství, u Bada Shanrena je stejná vnitřní bouře ukrytá v černobílé zkratce, ironii a tichu.
Možná spolu nikdy neseděli dlouho u jednoho stolu.
Přesto jejich obrazy působí, jako by vedly tichý rozhovor přes staletí –
o ztrátě, svobodě a o tom, jak přežít změnu světa skrze štětec a papír
Bada Shanren (八大山人)a "čínská černobílá vášeň"
Říká se, že Bada Shanren je trochu "čínský Van Gogh" – jen v černé a bílé.
Zatímco Van Gogh křičí barvami, Bada Shanren mluví potichu – s orientální zdrženlivostí.
Jeho ptáci, ryby a prázdný prostor nesou skryté napětí, zoufalství, smutek i humor.
V několika tazích štětce se otevře celá vnitřní bouře – jen ukrytá pod povrchem inkoustu.
Výše můžete vidět moje studijní malby inspirované díly Bada Shanrena
Další informace o autorovi najdete zde:
Shitao (石涛) – malíř, který tvořil svět z jediné čáry
Shitao nebyl jen malíř, ale poutník a myslitel, který celý život hledal novou cestu – a každá jeho krajina je stopou tohoto hledání.
Jeho hory nejsou popisem přírody.
Jsou živé, prudké, proměnlivé – jako myšlenky, jako dech.
Shitao věřil v "jedinou čáru" (一画):
v jeden rozhodný tah, ve kterém se rodí celý svět.
V té čáře je rytmus vody, váha kamene i puls samotného malíře.
Proto jeho obrazy nepůsobí jako kopie skutečnosti,
ale jako otevřený deník duše – odvážný, volný a hluboce osobní.
Výše můžete vidět moje studijní malby inspirované díly Shitao.
Další informace o autorovi najdete zde:
Lan Ying (蓝英) – mistr jasné stavby a kultivované krajiny
Pečlivý mistr krajiny pozdní dynastie Ming.
Jeho styl "Lan-pai" je klidný, vyvážený a jasně vystavěný.
Nevyhledával dramatické emoce – hledal řád, harmonii a tichou důstojnost přírody.
Jeho krajiny působí pevně a promyšleně, jako by byl každý tah štětce přesně tam, kde má být.
Výše můžete vidět moje studijní malby inspirované díly Lanying.
Další informace o autorovi najdete zde:
Květiny a ptáci z období dynastie Song (10.–13. století)
Malíři dynastie Song pozorovali přírodu s mimořádnou jemností.
Jejich květiny a ptáci nejsou jen realistické studie – jsou to obrazy tichého rytmu života, kde se detail spojuje s poezií.
Tento styl spojuje přesnou kresbu (工笔) s jemnou náladou a symbolikou, díky níž se i obyčejná větev nebo malý pták stává nositelem krásy a klidu.
Juran (巨然) – tichý básník mlhy
Juranovy krajiny jsou jako svět na hranici zrodu – hory se tiše objevují, stromy mizí v mlze a voda přichází z dálky, jako velmi pomalý dech.
Patří k nejjemnějším mistrům severní Song. Nepoužíval dramatické kontrasty; stačily mu lehké, téměř šeptané tahy štětce, aby krajina začala žít. Jeho obrazy působí klidně, ale uvnitř vše neustále jemně proudí – jako by čas dýchal jiným tempem.
To je Juranovo kouzlo:
ne okázalost, ale hloubka,
ne popis, ale vnitřní ticho,
v němž se divák může na chvíli ztratit i najít.
Výše můžete vidět moje studijní malby inspirované díly Juran.
Další informace o autorovi najdete zde:
